Grundläggande ljud tips för nybörjaren. Analoga Mixerbord nivå 1

|28/12, 2024

Grundläggande ljud tips för nybörjaren. Analoga Mixerbord nivå 1

Några ljudtips från www.audiodelight.se 

För det första tekniker arbetar på olika sätt. Detta är ett exempel på hur man kan jobba. 
Jag tänkte att vi börjar med det grundläggande på det analoga mixerbordet.

Om man aldrig tidigare sett ett mixerbord på nära håll då kan man lätt bli rädd på grund av alla rattar och reglage. Men var inte rädda det går att lära sig.

Det viktigaste är inte att man kan allt redan innan man börjat, utan det viktigaste är att man kan lyssna in detaljerna och vet hur det ska låta. Då har man de rätta förutsättningarna. 

Om du nu vet hur det ska låta och kan lyssna in detaljerna så kommer nedan en liten genomgång på mixerbordet.


1. Ställ in gain nivån rätt på mixern. Gainen är en ratt oftast längst upp på kanalen.
Detta gör man enklast genom 
1.1 Dra ner gainen till botten (snurra max åt vänster, som kuriosa kan ju nämnas att en del gamla ryska/sovjetiska mixerbord gör man tvärt om. Sannolikheter att du har ett sådant bord är ganska liten så troligen drar du ner till vänster.

1.2 koppla in en relevant ljudkälla helst det som under spelningen skall vara på kanalen. Exempelvis en solist

1.3 Tryck ner PFL kan även heta Solo eller liknande. Samt koppla in hörlurar. 

Justera nu gainen så att VU mätaren slår upp till noll.

 1.4  Dra sedan upp regeln till 0 (en del kanske tror att när regeln är på 0 så är den längst nere i botten). 0 läget är ca 3/4 av regelns hela längd upp. Tittar man noga längs med regeln så ser man oftast en 0a på höger sidan om regelspåret, det är hit upp du ska dra regeln.

Om ljudet nu är för lågt eller för högt så justera på gainen igen.

1.5 Dra sedan upp regeln till max. Går det nu runt så kanske du får sänka ner gainen lite. Mellanrummet mellan 0 läget och maxläget kommer att behövas om du tillfälligt behöver höja regeln lite ( exempelvis gittarsolo eller liknande) och då vill du inte få en rundgång.

1.6 Om signalen är väldigt hög så finns det oftast en knapp som heter PAD den används för att dämpa nivån lite.  Om man trycker ned den så kommer insignalen att bli betydligt lägre. Då kan man behöva justera gainen igen.
1.7 Vissa mixerbord har även ett lågpassfilter. Trycker man ner den knappen så skärs lägre frekvenser bort. Detta kan vara intressant om man har basintensiva instrument, eller talare med basintensiva röster.

Viktigt angående Gain reglaget. När man ställt in gainen så blir det ganska svårt att sedan ändra den efter att man har fortsatt jobbet med exempelvis monitorerna. 

Kolla gärna in våra mixerbord här
https://audiodelight.se/liveljud/mixerbord



2 Adressering

Analoga mixerbord har ofta en adressering där du väljer vart du ska "skicka" ljudet. Detta är oftast MASTER L+R, MONO, eller SUB 1-2, 3-4 mfl

2.1 Hitta adresseringsknapparna. Dessa sitter oftast ovanför regeln men kan också sitta vid sidan på regeln. 

2.2 Välj vart du ska skicka ljudet. OBS du kan välja flera olika alternativ efter vad du har för behov.

2.3 Mono kan man använda för exempelvis 

 - Skicka ljud till sidolokaler 

 - Skicka ljud till subbasar

2.4 MASTER L-R

 - Används för att skicka ljudet ut till master reglarna 

3  Övriga funktioner

De svåraste med ett mixerbord är inte mängden funktioner, en oinsatt kan tro att det är 1000 funktioner på en liten yta. Men detta stämmer inte Har man lärt sig funktionerna på en kanal så kan man 90 % av mixerbordets funktioner

3.1 EQ

Den kanske svåraste funktionen är EQn då hanteringen av denna dels kräver att man har en god idé om hur en ljudkälla skall låta, och dels att man förstår hur man ställer in EQn så att man får fram det ljud man vill ha.
De vanligaste EQna på ett enklare analogt mixerbord har 3 eller 4 band. Diskant, Övre mellanregister, Lägre mellanregister (alternativt bara mellanregister) Bas. Man kan dock bli lite förvirrad då EQn kanske har 4 eller 6 rattar. Detta beror på att de finns svepbara filter i mellanregistret.
Bas och diskant på EQn har oftast den funktionen att du skär eller boostar i en fast frekvens medans i mellanregistret kan du ställa in vilken frekvens du vill skära eller boosta i. Detta kallas svepfilter

Det bästa sättet att lära sig detta är att helt enkelt öva, öva lite till, för att sedan öva ännu mera.